Verliefd op Terschelling

Kop

‘Zullen we een weekendje naar Terschelling en daar gaan paardrijden?’ – ‘Ja leuk, doen we!’ Zo ging het gesprek ongeveer, lekker makkelijk. We boekten meteen en een paar weken later was het zover: op naar Terschelling! Spoiler alert: ik ben verliefd.

Carleyn kwam donderdagavond al richting mij, want we moesten heel vroeg vertrekken. Niets lekkerder dan koffie en een croissantje in de trein.2

Op de boot! Daar merkten we al hoe mooi het weer was: nauwelijks wind en een warm zonnetje. Dit wordt mooi!3

Een kiekje vanaf de boot. Eenmaal aangemeerd staan onze fietsen al voor ons klaar en onze bagage wordt bij de camping gedropt. Service!4

We zijn er!5

Mies is blij.6

We belanden direct bij strandtent 1: De Walvis. En daar eet ik een beroemd stukje cranberry cheesecake. LEKKER. Dit weekend draaide voor mij vooral om veel en lekker eten, ik had de hele tijd trek haha. Dit ontging Carleyn ook niet, oeps.7

Daar gaat de boot weer.8

Onze verblijfplek is in Formerum, ongeveer op het midden van het eiland. We kunnen er pas einde van de middag terecht, dus we fietsen er met een enorme omweg heen en stoppen hier en daar. Zo fietsen we door het bos, door de hei en langs ‘moeras’. Op Terschelling vind je allerlei landschappen!

Jaaa, daar is het strand! Vroeger was ik vaak op het strand te vinden, maar inmiddels bijna nooit meer. En dat vind ik echt ontzéttend jammer. Later als ik groot ben ga ik in Den Haag wonen (of iets dergelijks).11

Bij paviljoen De Branding drink ik, wat een verrassing, iets met cranberry. Niet heel bijzonder, dit drankje, maar wel lekker!12

We zijn bij ons huisje. Het zit eigenlijk tussen een tent en een echt huisje in, een ‘pod’ noemen ze het. Het is klein, maar alles is er. En het rook er zo heerlijk naar hout! Er waren een ladekast, een waterkoker met koffie/thee en een set van een tafel met stoelen (die ook naar buiten konden) aanwezig. Het toiletgebouw was naast ons huisje, ideaal dus! En lekker goedkoop: 20 euro p.p.p.n. Hier kun je meer info vinden over de camping, een aanrader!
13a

Geitjes! En weer regenboogkleuren bij de zon. Mooi :). We spotten ook de Terschellinger Cranberry Lekkernijmakerij (ja, spreek dat maar eens goed uit). Helaas zijn we niet meer binnen geweest, iets voor de volgende keer.13b

We gaan eten in Midsland. Ziet er apart uit hè? Het is een pizza met geitenkaas, peer, walnoten en honing. Een klassieke combi, maar nieuw voor mij op een pizza! Ik vond het erg lekker, maar wel heel veel voor een zoet-achtig gerecht.

We maken het niet laat deze avond, want zaterdagochtend gaan we vroeg op pad…14a

…want we gaan paardrijden! Dit was zo. ongelofelijk. mooi. De afgelopen weken had ik al een paar keer op het paard van Carleyn gereden om weer even te oefenen. Dat ging heel goed en ik had er zó veel zin in. Ik vond het geen moment spannend (zoals ik dat vroeger wel had) en de paarden waren super braaf. Op het strand galoppeerde ik zelfs voorop en ik kan eigenlijk niet omschrijven hoe mooi dat was. Magisch, zelfs. Een strak blauwe lucht, de wind langs je gezicht, een galopperend paard onder je kont en eindeloos veel zee, strand en duinen. WAUW. Ik heb er zo van genoten. Ik vergeet dat nog wel eens te doen, omdat ik dan constant met andere dingen bezig ben. Nu heb ik echt bewust dat moment gepakt. Aaah, ik wil weer!

De cap stond me èrg charmant, zoals je ziet. We reden trouwens bij dit bedrijf en ook dit kan ik aanraden. Voor zover ik het gezien heb, zag alles er heel goed uit en er hing een fijne ontspannen sfeer. Het paardrijden gebeurt in kleine groepjes en alles gaat in overleg, heel prettig!

We fietsen naar ‘huis’ en na een douche gaan we er weer op uit. We bezoeken Zandzeebar. Hier was ik erg benieuwd naar, omdat ik er verschillende verhalen over hoorde/las. Wat een beetje gek is: ze doen zó hun best een ontspannen ‘hippie’ sfeer te creëren dat het nogal streng overkomt. Tja, dat kan nogal averechts werken. Zo staat er niet op de deur ‘we zouden het prettig vinden als je hier je telefoon niet gebruikt’, maar iets als ‘verboden je telefoon te gebruiken’. Ja, dan wil ik dus alleen nog maar m’n telefoon er stiekem bij pakken haha. Maar eerlijk is eerlijk: toen wij er waren was alles prima in orde. En kijk dan: ik drink gewoon alcohol. HAHA, veeg mij maar op. 16

Ik eet dit en… WAUW. Het was een avontuur om dit op te eten zonder bestek (en het duurde ongeveer een compleet dagdeel), maar het is gelukt en het was ontzettend lekker.17

Yes, eindelijk gaan we ècht het strand op. Lopend waren we nog niet bij de zee geweest. Carleyn is hier in actie met haar fototoestel. Ze heeft prachtige foto’s gemaakt (en ik heb ook wat met haar camera gespeeld, veel te leuk). Daar laat ik binnenkort nog wat van zien! 18

Ik ben blij :). Eén van de dingen die ik per se wilde doen was met 7 Layers van Dotan in mijn oren over het strand lopen en dat heb ik inderdaad even gedaan. En het was echt zo fijn als ik in gedachte had. Zijn muziek en het strand passen zó goed bij elkaar!

Ik heb deze schelpen goed bewaard, maar nu is de vraag: waar?! De kwal liet ik wel liggen hoor.

Ik wilde een ‘voetenfoto’ maken, zoals ik wel vaker doe, maar de zee kwam opeens ietsje sneller dan ik dacht. Oeps! Gelukkig zijn mijn schoenen de eerste paar centimeter waterdicht, haha.21

Gelukt!22

We lopen (of eigenlijk: ploeteren) door de duinen terug naar de fiets. Hier zijn nog heel wat overblijfselen van bunkers te vinden, erg bijzonder.

We fietsen langs de Koffiemolen en daar schreeuwt een bord naar ons: ‘EET ONZE CRANBERRYSORBET. NU.’. Dus nouja, dan kun je niet anders dan eraan toegeven en dat was maar goed ook. Heerlijk!24

Kijk nou, een konijntje in de ‘tuin’! Door onze sorbet, laat op de middag, hebben we pas vrij laat weer zin om te gaan eten. Nou, zie maar eens een plek te vinden op Terschelling waar je na 20u nog terecht kan. Haha, niet te doen! Zelfs de snackbar in Formerum was al dicht.25

We besluiten naar Midsland te fietsen en daar vonden we eindelijk eten. Twee keer per dag uit eten is een beetje enthousiast, dus vanavond gaan we voor ordinaire frietjes. Niet verkeerd.

Zaterdagavond. Het plan: stappen. Volgens alle Terschellingse boyz op Tinder moesten we echt naar West (we hebben ze bewust opgezocht en allemaal geliked om te vragen waar we uit moesten gaan – ik heb lang niet zó veel lol gehad om zó veel onzin) . We waren echter een beetje lui en kwamen niet verder dan een niet-hippe kroeg in Midsland. Ah well!27

Zondag genieten we nog even volop van het strand. 28

Een schelpensmiley, gemaakt door Carleyn. 29

Nog één keer lekker eten, deze keer bij West aan Zee. Wat een leuke strandtent! Heerlijk relaxte banken, maar ook tafeltjes. De menukaart was wel behoorlijk duur, maar er stonden wel heel lekkere dingen op. Zoals dit heerlijke broodje met plaatselijke biologische kaas.31

Op het strand zien we deze prachtige kwal. Wat zijn het toch rare, maar ook bijzondere wezens. En o grutjes, hij leeft nog! Soort van. Carleyn probeert de kwal nog te redden door hem in zee te gooien, maar het mag niet baten. We hebben hem nog aangemoedigd, maar helaas… 32

Deze foto maak ik bij ’t Lichtje’, waar de ‘Beelden uit de zee’ te vinden zijn.

Vanaf hier kun je West en de Brandaris heel mooi zien liggen! Het was inmiddels behoorlijk mistig aan het worden, maar dat had wel wat moois, eigenlijk.

We fietsen naar West en bezoeken daar nog een ontzettend leuk winkeltje: ’t Lokaal. We drinken er cranberrylimonade (wat een verrassing) en ik koop er cranberry-aardbeienjam, die súperlekker is!

Dan is het tijd om weer naar huis te gaan. Dag Terschelling! We brengen de rit op de boot binnen door, omdat het inmiddels echt mistig is geworden. Het was echt zo’n fijn weekend, thanks Carleyn <3.

Ik snap nu volledig waarom mensen zo verliefd zijn op Terschelling. Wát een eiland. Het is veel groter dan ik dacht en er is zoveel prachtige natuur. WAUW. Dit was zeker niet mijn laatste bezoekje aan dit paradijs.

8 gedachten over “Verliefd op Terschelling

1. Iris

Wauw, wat een heerlijk weekendje weg moet dit geweest zijn! Ik ben nu twee keer op Terschelling geweest, maar dat is eigenlijk al weer veel te lang geleden. En al dat eten, ik ga er nu al van kwijlen, hihi. Super fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad :D

Reageren
    1. Michelle Bericht auteur

Ik ben er ook eerder geweest, toen ik 7 was. Maar ik wist er echt niets meer van! Ik zou zeggen: ga snel weer haha :).

2. Sas

Och! leuk weer iets van je horen<3
    En Terschelling, ik kan er bij wegzwijmelen…. Dat strand zijn we ook geweest en was zo tof.
    Ik wil er zeker nog een keertje heen. En tof dat je bent gaan paardrijden…

Reageren
    1. Michelle Bericht auteur

Ja! Ik wist het ook niet, maar cranberry is hét ding op Terschelling. Ooit aangespoeld en nu groeit het er volop. Hmm!